Astygmatyzm u dzieci

0
509

Astygmatyzm u dzieci Astygmatyzm jest obok krótkowzroczności i dalekowzroczności jedną z najczęściej występujących wad wzroku. Dotyka 40% populacji, w tym również dzieci.

Obraz widziany przez astygmatyka

Osoba, u której stwierdzono astygmatyzm widzi otoczenie nieostro, a obraz jest zniekształcony. Czasami linie pionowe są (wydają się być) jaśniejsze niż poziome, a linie proste wyglądają na krzywe. Kontury przedmiotów są mało ostre, a nawet mało widoczne.

Charakterystyczne jest również wadliwe postrzeganie przestrzeni i kąta nachylenia przedmiotów. Astygmatyk postrzega też otoczenie tak, jakby wszystko było zamglone.

Objawy astygmatyzmu u dzieci

Dzieci cierpiące z powodu astygmatyzmu często skarżą się na bóle głowy, przemęczenie i pieczenie oczu. Charakterystyczne jest również częste mrużenie oczu i przecieranie.

Dzieci z astygmatyzmem niechętnie czytają i piszą, a rysując ludzkie postacie najczęściej przedstawiają je do góry nogami. Mają również trudności z koncentracją.
Podczas czytania pochylają nisko głowę nad książką (zeszytem), oglądając telewizor maksymalnie skracają odległość między oczami a ekranem. Bawiąc się małymi zabawkami również przybliżają je możliwie jak najbardziej do twarzy (oczu).

Dzieci również często informują, że wszystkie obrazy widzą bardzo zniekształcone.
Podczas nauki czytania i pisania, dzieci z astygmatyzmem często mylą litery. Najczęściej nie odróżniają „F” od „P”, lub „O” od „D”.

Przyczyny astygmatyzmu u dzieci

Wada astygmatyzmu może być zarówno wrodzona, jak i nabyta. O ile w pierwszym przypadku jej objawy mogą być zauważalne już od najmłodszych lat, o tyle w przypadku pojawienia się niewielkiego astygmatyzmu w okresie późniejszym, wada może nie zostać zbyt szybko zdiagnozowane. Najczęściej nieostre widzenie tłumaczone jest przemęczeniem oczu od zbyt długiego czytania lub wytężania wzroku przed monitorem komputerowym.

Chory przyzwyczaja się do konkretnego obrazu widzenia, a prawidłowo dobrane szkła optyczne powodują dyskomfort w widzeniu, bowiem astygmatyk zdążył się już przyzwyczaić do konkretnego postrzegania otoczenia. Korekcja obrazu przy pomocy szkieł cylindrycznych powoduje zupełnie inne widzenie niż do tej pory.

U podłoża powstania astygmatyzmu leży nieprawidłowa budowa rogówki, czyli wypukłej zewnętrznej warstwy gałki ocznej, pełniącej w oku funkcję soczewki. W przypadku zdrowego oka rogówka jest na całej powierzchni równomiernie wypukła, natomiast w przypadku astygmatyzmu, rogówka jest w jednej osi bardziej wypukła, natomiast w drugiej osi mniej wypukła. W efekcie oś bardziej wypukła ma większą moc optyczną, zaś oś bardziej spłaszczona, ma mniejszą moc optyczną.

Leczenie astygmatyzmu u dzieci

Wprawdzie w żaden sposób nie można zapobiegać wystąpieniu astygmatyzmu, niemniej niezwłocznie po stwierdzeniu wady wzroku, należy możliwie jak najbardziej ograniczać jej objawy.

Im wcześniej zostanie podjęte leczenie astygmatyzmu u dzieci, tym większe szanse na znaczne pogorszenie wzroku.

Jeżeli astygmatyzm u dziecka nie będzie właściwe korygowany, może do niego dołączyć wystąpienie nadwzroczności, a w efekcie obu wad wzroku, może dojść do powstania zeza akomodacyjnego. Dodatkowo w sytuacji, gdy astygmatyzm w jednym oku jest większy (niż w drugim), może wystąpić poważne niedowidzenie, czyli ambliopia zwana również leniwym okiem.

Jedyną metodą leczenia astygmatyzmu jest zastosowanie specjalnych okularów lub szkieł kontaktowych. Są to szkła cylindryczne, czyli odcięte od cylindra wzdłuż jego osi.

Podczas leczenia astygmatyzmu u dzieci przy pomocy szkieł cylindrycznych, należy pilnować, by okulary nie były zbyt często zdejmowane, bowiem taka praktyka może znacznie pogorszyć widzenie.

Gdy leczenie astygmatyzmu u dzieci nie przyniesie oczekiwanych rezultatów, po ukończeniu 21 roku życia można wykonać specjalny zabieg laserowy, które skutecznie usunie wadę.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułMobbing w pracy – prawo a rzeczywistość
Następny artykułKubek Angry Birds na Dzień Dziecka
Moim życiowym mottem są proste słowa: „Jeśli chcesz – znajdziesz sposób, jeśli nie chcesz – znajdziesz powód”. Z wykształcenia jestem magistrem administracji, z powołania matką i żoną o wszechstronnych zainteresowaniach i pasjach. Jedną z nich jest przelewanie myśli na klawisze komputera. Inspiracją są ludzie – ich troski i radości, czyli po prostu życie. Zaś wnioski płynące z obserwacji współczesnego świata stanowią idealną pożywkę dla moich artykułów.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ