Wypadanie włosów, cellulit, bolesny seks, gorsza kondycja, depresja. To tylko ułamek problemów młodych mam, których celem jest powrót do formy po porodzie.

Życie po porodzie

Ciąża to niewątpliwie jeden z najpiękniejszych okresów w życiu każdej kobiety. Wiąże się z poczuciem spełniania i radości. Niestety poród będący zwieńczeniem dziewięciomiesięcznego okresu ciąży jest momentem przełomowym dla każdej kobiety. Wraz z urodzeniem dziecka, rozpoczyna się również moment, kiedy młoda mama musi wrócić do formy i stanu sprzed ciąży.

Jej starania muszą dotyczyć nie tylko pozbycia się zbędnych kilogramów (pozostałości po ciąży), ale również niechcianych rozstępów, przywrócenia kondycji fizycznej oraz równowagi psychicznej. Do tego dochodzi nierzadko konieczność uregulowania stosunków z partnerem, który (po pojawieniu się na świecie dziecka) czuje się odsunięty oraz wznowienia życia seksualnego.

Niestety, ten ogrom nowych wyzwań spada na kobietę w trudnym dla niej okresie życia, kiedy oprócz nowych i nieznanych dotąd obowiązków związanych z opieką nad noworodkiem, dość częstym problemem młodej mamy jest depresja poporodowa.

Jak odzyskać figurę?

Kilka dodatkowych kilogramów, czyli pamiątka po ciąży, to niewątpliwie problem niejednej kobiety. Pierwszym pomysłem, który najczęściej przychodzi do głowy młodej mamie, jest wdrożenie do jadłospisu diety odchudzającej.

Pamiętać jednak trzeba, że organizm kobiety w ciągu ostatnich dziewięciu miesięcy został osłabiony, więc zbyt radykalne odchudzanie może być nie tylko sposobem na pozbycie się niechcianych kilogramów, ale jednocześnie „sposobem” na wycieńczenie organizmu.

Dodatkowo, jeśli kobieta karmi piersią, powinna dbać o spożywanie posiłków, które dostarczą jej i karmionemu dziecku niezbędnych składników mineralnych, witamin i mikroelementów.

Zwykle kobieta w czasie ciąży przybiera około 10 – 15 kg. Jest to suma wagi dziecka, łożyska, wód płodowych, zwiększonej ilości krwi i tłuszczu niezbędnego do prawidłowej laktacji.

Bezpośrednio po porodzie traci się najwięcej kilogramów, bo aż około 4,5 – 5,5. W ciągu pierwszego tygodnia po porodzie, waga młodej mamy zmniejsza się o kolejne 3 – 5 kg. W kolejnych tygodniach spadek masy ciała jest już znacznie wolniejszy, niemniej jest to okres, kiedy nie można jeszcze podjąć żadnych kroków w kierunku odchudzania.

Momentem, kiedy mama może rozpocząć proces wracania do wagi sprzed ciąży, jest chwila, kiedy jej dziecko skończy 1,5 miesiąca. Wówczas warto zwrócić uwagę na ilość i jakość spożywanych posiłków. Przede wszystkim należy ograniczyć produkty o wysokim indeksie glikemicznym (cukier, słodycze, białe pieczywo).

Po około 8 tygodniach po porodzie można rozpocząć niezbyt intensywne ćwiczenia fizyczne. Mogą to być 10-cio minutowe spacery lub ćwiczenia na spalanie tkanki tłuszczowej na brzuch (nożyce).

Najlepszym sprzymierzeńcem w walce ze zbędnymi kilogramami jest jednak karmienie piersią.

Wypadanie włosów

Problem wypadania włosów po porodzie dotyczy około 4 – 50 % młodych mam. Powodem tego stanu są między innymi radykalne zmiany hormonalne oraz osłabienie organizmu.

W czasie ciąży wysoki poziom hormonów wstrzymuje naturalne wypadanie włosów (odradzanie się), zaś bezpośrednio po porodzie stan wraca do normy. Często po ciąży kobiety borykają się z problemem telogenowego wypadania włosów. Jest to proces naturalnego odradzania się cebulek włosowych, którzy może trwać nawet do 5 miesięcy. Po tym czasie sytuacja wraca do normy sprzed ciąży.

Aby zapobiec wypadaniu włosów, lub chociaż zminimalizować ten proces, warto stosować odpowiednią dietę bogatą w mikroelementy poprawiające kondycję włosów. Można również zastosować suplementację diety w witaminę B kompleks, witaminę E, biotynę (witaminę H), cynk i żelazo.

Na talerzu młodej mamy powinno się znaleźć dużo warzyw i owoców, mięsa, jaj, ryb, owoców morza a także produktów zbożowych (razowe pieczywo, kasze, makaron, niełuskany ryż).

Pomocna może się również okazać odpowiednia pielęgnacja włosów. Warto kupić szampon i odżywkę (maseczkę) z biotyną i krzemionką a także wcierać w skórę głowy specjalne ampułki wzmacniające cebulki włosowe. Można również samodzielnie wykonać maseczkę z podgrzanego oleju rycynowego, którą należy wmasować w skórę głowy.
Dodatkowo należy delikatnie rozczesywać włosy, nie szarpać ich, w miarę możliwości zrezygnować z lakierów do włosów oraz suszarki i lokówki (prostownicy).

Rozstępy i cellulit

Rozstępy pojawiają się najczęściej na udach, brzuchu i piersiach. Jest to efekt nadmiernego rozciągnięcia się skóry podczas ciąży. Najpierw są koloru czerwonego lub fioletowego, a z upływem czasu bledną do barwy jasnoperłowej. Cellulit to z kolei nieprawidłowo rozłożona pod skórą tkanka tłuszczowa, będąca efektem zmian hormonalnych, jakie miały miejsce w czasie ciąży.

Niestety nie ma stuprocentowych i sprawdzonych sposobów na pozbycie się rozstępów i cellulitu po ciąży.
Jedynym sposobem jest zapobieganie ich powstaniu. Przede wszystkim w czasie ciąży, w miarę, jak powiększa się brzuszek i rozciąga skóra nie tylko na brzuchu, ale również na nogach i piersiach, warto stosować specjalne kremy na rozstępy lub oliwkę. Kolejnym sposobem na rozstępy jest picie dużej ilości wody (około 2 litry na dobę). Odpowiednio nawilżona i nawodniona skóra będzie bardziej elastyczna i mniej narażona na pęknięcia.

Powstaniu cellulitu może zapobiec odpowiednia dieta i aktywność fizyczna kobiety w ciąży. Wskazane są regularne spacery oraz ograniczenie spożywania tłuszczów zwierzęcych, soli i kofeiny.

Gdy jednak mimo stosowania się do wszystkich wskazówek, rozstępy i cellulit „ozdobią” ciało młodej mamy, można zastosować dostępne obecnie specyfiki i terapie:

  • Kremy i balsamy na cellulit – stosować wraz z masażem antycellulitowym (dopiero po zakończeniu karmienia piersią),
  • Zabiegi z użyciem laseru,
  • Maść na rozstępy,
  • Witamina E (w kosmetykach) wcierana w ciało lub dodawana do kąpieli,
  • Ćwiczenia fizyczne uelastyczniające skórę.
reklama

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here