Miażdżyca u dzieci

Miażdżyca u dzieci to choroba podstępna i przewlekła, a choroby układu krążenia plasują się na trzecim miejscu wśród przyczyn zgonów u dzieci poniżej 15 roku życia.

0
580

Miażdżyca to nie tylko problem dorosłych

Zmiany miażdżycowe kojarzone są zwykle z wiekiem dojrzałym. Niestety, nic bardziej mylnego. Obecnie bowiem lekarze i naukowcy powołują się na wyniki badań potwierdzających występowanie zmian o podłożu miażdżycowym u coraz młodszych pacjentów.

Miażdżyca u dzieci to bez wątpienia wynik złych nawyków żywieniowych, diety obfitującej w nasycone tłuszcze i zbyt ubogiej w warzywa i owoce.

W grupie chorych, u których stwierdza się podwyższony poziom cholesterolu notuje się coraz więcej młodzieży a nawet małych dzieci.

Dlaczego straszą dzieci zawałem?

Powszechnie w społeczeństwie wciąż funkcjonuje mylne przeświadczenie, że młodzi ludzie mogą bezkarnie objadać się frytkami i innymi produktami typu Fast food. Przekąską dzieci i młodzieży są częściej chipsy i hamburgery aniżeli marchewka lub jabłko. Wprawdzie nadmierna liczba kalorii spożyta przez młody organizm jest szybko spalona i spożytkowana w przydatną energię, niemniej równolegle w organizmie zachodzą niedostrzegalne zmiany, które w przyszłości mogą okazać się bardzo groźne. Tłuste potrawy podnoszą poziom cholesterolu we krwi a jego nadmiar powoduje stwardnienie i zwyrodnienie tętnic. Potocznie dysfunkcja ta nazywana miażdżycą, jest pierwszym krokiem do poważnych problemów z układem naczyniowo – sercowym. Te zaś mogą zakończyć się zawałem serca. Wprawdzie w grupie największego ryzyka znajdują się osoby w przedziale wiekowym od 55 do 65 roku życia, niemniej niestety zawał serca coraz częściej występuje u osób młodszych.

Styl życia i otyłość

Niewielka aktywność fizyczna i nadmierne jedzenia prowadzą wprost do otyłości, a w efekcie również do wystąpienia chorób układu krążenia wśród dzieci i młodzieży. Wraz ze wzrostem BMI zwiększa się ciśnienie tętnicze krwi, które jest pierwszym stopniem na drodze do zawału serca, udaru mózgu a także do przerostu lewej komory serca.
Równocześnie z otyłością u młodych pacjentów występuje najczęściej zespół metaboliczny objawiający się nie tylko nadciśnieniem, ale również cukrzycą i zaburzeniami gospodarki tłuszczowej. Jego wystąpienie należy traktować jako kolejny wskaźnik zwiększonego ryzyka zachorowalności na chorobę wieńcową.

Nawyki żywieniowe

Eksperci bezdyskusyjne wskazują zależność między chorobą miażdżycową a dietą bogatą w nasycone tłuszcze występujące między innymi w czerwonym mięsie, maśle i wysoko przetworzonej żywności. Rozwój miażdżycy rozpoczyna się u dzieci i młodzieży, a efekt kulminacyjny osiąga w okresie około 30 – 40 lat.

Dzisiejszy stan wiedzy medycznej potwierdza istnienie niepodważalnej zależności między wystąpieniem choroby a poprzedzającym ten stan nawykiem żywieniowym. Niemniej dobrą wiadomością dla osób, u których stwierdzono pierwsze objawy zmian miażdżycowych jest fakt, że proces ten jest całkowicie odwracalny. Wystarczy tylko zmienić codzienną dietę i stosować się do wskazówek lekarzy.

Problem odpowiedniej diety jest szczególnie ważny w przypadku dzieci znajdujących się w grupie podwyższonego ryzyka. Należą do nich dzieci, których rodzice lub dziadkowie chorują na miażdżycę. W takich przypadkach lekarze zalecają sprawdzanie poziomu cholesterolu nawet u dwulatków. Odpowiednia profilaktyka, prawidłowe odżywianie i monitorowanie cholesterolu mogą w znacznym stopniu zminimalizować wystąpienie choroby.

Jak dbać o dziecko z podwyższonym poziomem cholesterolu?

  • Ograniczyć ilość produktów spożywczych zawierających tłuszcze nasycone.
  • Do diety dziecka wprowadzać sukcesywnie niskotłuszczowe mleko i jego przetwory. W jadłospisie dziecka powinny się znaleźć jogurty i kefiry zawierające bakterie probiotyczne, niezbędne do wzmocnienia odporności młodego organizmu.
  • Do stałego jadłospisu wprowadzić ryby. Tłuszcze ryb morskich, tzw. Omega-3 wpływają na prawidłowy rozwój centralnego układu nerwowego dziecka a także działają przeciwzapalnie.
  • Dbać o regularne spożywanie przez dziecko warzyw, owoców i produktów zbożowych o wysokiej zawartości błonnika.
  • Zdecydowanie ograniczyć ilość spożywanej przez dziecko soli kuchennej oraz słodyczy, frytek, chipsów i napojów gazowanych.
  • Zadbać o aktywność fizyczną dziecka. Nie należy bez powodu zwalniać dziecka z lekcji wychowania fizycznego, a dodatkowo zapewnić mu inne formy zajęć sportowych.

Źródło zdjęcia: aboutgrain.com via Vicki on Pinterest

reklama

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here