Dieta alergika

0
540

Alergia pokarmowa jest jedną z najbardziej uciążliwych postaci alergii. Dieta alergika wymaga aby każdy kęs pożywienia dokładnie przeanalizować pod kątem składu.

Czy wiesz, co jesz?

Na naszych talerzach każdego dnia znajduje się niezliczona ilość różnorodnych składników. Znajdują się w nich białka, tłuszcze, cukry, enzymy, witaminy, mikroelementy, dodatki chemiczne, substancje wypełniające i wiele innych. Każdy z nich ma inne działanie i inną przydatność z punktu widzenia ludzkiego organizmu.

Skąd się bierze alergia pokarmowa

Jeżeli organizm uzna substancję za potrzebną, następuje jej przyjęcie, jeśli natomiast układ immunologiczny odbierze ją jako intruza, podejmuje walkę w celu zneutralizowania i usunięcia.

Dzisiejsza żywność jest w swym składzie bardzo zróżnicowana. Wpływ na ten stan ma między innymi zatrucie gleby i powietrza, które przenika do produktów spożywczych. Kolejnym powodem jest wysoki stopień technologicznego przetworzenia pokarmów i ogrom składników chemicznych, stanowiących dodatek do żywności. Przykładowo w gotowym kotlecie hamburgerowym znajduje się nie tylko mięso wołowe i wieprzowe. W jego skład wchodzi również kilkanaście substancji konserwujących, fosforany, aromaty, przyprawy, jaja, soja i środki zagęszczające.

W bułce hamburgerowej znajdziemy natomiast pszenicę, żyto, substancje spulchniające, sól i drożdże. Jeśli do hamburgera dodamy keczup zawierający pomidory, ocet, sproszkowaną skrobię, cebulę, cukier i inne przyprawy, otrzymujemy iście wybuchową mieszankę różnorodnych składników, z którą ludzki organizm nie jest w stanie sobie poradzić.

Mimo iż, użyte do produkcji żywności produkty nie są szkodliwe, dostarczone w tak dużym jednoczesnym zróżnicowaniu powodują, że organizm nie jest w stanie odróżnić substancji odżywczych od szkodliwych, co w efekcie powoduje reakcję alergiczną.

Jeśli układ immunologiczny człowieka zdiagnozuje jakąś substancję jako szkodliwą, natychmiast zaczyna produkować przeciwciała, które przy następnym spotkaniu z ową substancją rozpoczną z nią walkę, która zewnętrznie objawia się reakcją alergiczną.

Najczęściej spotykaną alergią pokarmową, jest nietolerancja mleka, jajek i glutenu.

Dieta bez mleka

W przypadku uczulenia na mleko, najbardziej niebezpieczne jest mleko krowie, które może być zastąpione mlekiem kozim lub mlekiem sojowym. Mniej szkodliwe są produkty pochodzenia mlecznego, takie jak jogurt, kefir i ser, niemniej w przypadku stwierdzonej alergii na mleko, należy je również wycofać z jadłospisu. Dieta bezmleczna jest wyjątkowo podstępna, bowiem mleko znajduje się w wielu potrawach i daniach gotowych, np. naleśniki, sorbety, krem do ciast, lody, zagęszczane do zupy i wiele innych.

Osoby uczulone na mleko nie powinny też spożywać kawy z mlekiem, kakao, masła, margaryny, produktów zawierających mleko w proszku, czekolady i innych słodyczy z dodatkiem mleka. Ponieważ jednak mleko jest głównym dostawcą wapnia, przy eliminacji w jadłospisie mleka, należy go uzupełnić innymi produktami zawierającymi wapń. Mogą to być ryby (najlepiej z ośćmi np. sardynki), rośliny strączkowe, orzechy, brokuły, kapusta, dynia, seler.

Dieta bez glutenu

Gluten (białko roślinne) jest po mleku, drugim najczęściej uczulającym alergenem. Co czwarta osoba z alergią pokarmową posiada objawy uczulenia na gluten.
Dietę bezglutenową muszą stosować nie tylko alergicy, ale również chorzy na celiakię. Dieta ta jest niezwykle uciążliwa, bowiem gluten jest białkiem występującym w pszenicy, życie, jęczmieniu i owsie, co jednoznacznie wyklucza z codziennej diety chleb i wszystkie produkty na bazie mąki, czyli muesli, słód jęczmienny, wafelki, ciastka, kawa zbożowa, niektóre galaretki i żelki, do produkcji których zastosowana została mąka, sosy, różnego rodzaju koncentraty, niektóre wędliny, kotlety panierowane z tartą bułką, a nawet opłatek wigilijny i komunikanty.

W domowych potrawach można wykorzystać mąkę kukurydzianą, która z powodzeniem zastąpi mąkę pszenną. Osoby uczulone na gluten winny produkty zbożowe zastąpić ryżem, jajami, świeżym mięsem, rybami a także produktami mlecznymi. Nie muszą też rezygnować ze słodyczy, bowiem mogą jeść produkty, do produkcji których został wykorzystany cukier, miód, dżem, a także kisiele i budynie przygotowane w domu z mąki ziemniaczanej oraz landrynki.

Dieta bez jajek

Jajka są kolejnym produktem, który wywołuje silną alergię a jednocześnie trudno jest go wyeliminować z codziennej diety. Jajka znajdują się w naleśnikach, pieczywie, batonach, kotletach panierowanych, paluszkach rybnych, ciastkach, makaronach, kopytkach, pyzach, pierogach, kotletach mielonych i wielu innych produktach.

Aby nie rezygnować ze spożywania tych produktów, do ich przyrządzenia zamiast jaj kurzych można użyć jaj przepiórczych. Warto jednak pamiętać, że jedno jajo kurze należy zastąpić aż trzema przepiórczymi. Przygotowując zaś ciasta z ich użyciem, należy wziąć pod uwagę fakt, że jaja przepiórcze mają inną (niż jaja kurze) proporcję białka do żółtka. Ponieważ jajka przepiórcze mają pod skorupką dość twardą powłokę, do ich rozbijania można użyć noża. Gotowanie jaj przepiórczych na miękko trwa 1 – 1,5 minuty, a na twardo 3 – 4 minuty.

reklama

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here