Kontrowersyjna dieta szwedzka

Dieta szwedzka, inaczej kopenhaska (13 – dniowa), budzi sprzeczne emocje, od zachwytu po nieograniczoną krytykę. Jakie są jej wady, a jakie zalety?

Restrykcje diety

Głównym punktem zapalnym pomiędzy zwolennikami, a przeciwnikami diety szwedzkiej jest jej restrykcyjność. Jest to bowiem dieta oparta na określonym schemacie, bez możliwości samodzielnego komponowania menu. Jednym służy idealnie, nie wywołuje przykrych dolegliwości ani efektu jojo. Dla innych jest dietą nie do przejścia, która kończy się omdlewaniem, wypadaniem włosów, apatią.

Nie każdemu bowiem służy ten sam rodzaj odchudzania, nie każdy ma taką samą przemianę materii. Najważniejsze, w każdym sposobie odchudzania, są konsultacje z lekarzem i regularne wyniki stanu zdrowia. Podjęcie wyzwania przestrzegania jakiejkolwiek diety musi być przemyślane, a efektem każdej diety musi być wejście na ścieżkę zdrowego, przemyślanego odżywiania.

Dla kogo dieta kopenhaska

Ze względu na swoją restrykcyjność do diety tej powinny podchodzić tylko osoby w pełni zdrowe, a szczególnie takie, które wolne są od chorób żołądka oraz cierpią na nadciśnienie. Głównie dlatego, że codziennym elementem diety jest kawa na czczo.

Należy też pamiętać, że dieta ta nie dostarcza kalorii więc z całą pewnością nie jest wskazana dla osób, które pracują siłowo, zużywają dużo energii w ciągu dnia. Byłaby bowiem dla nich zbyt wyczerpująca i mogłaby doprowadzić do omdleń i zasłabnięć. Zwłaszcza, że stosowanie tej diety, nawet u osób nie pracujących fizycznie, może wpływać poziom glukozy poniżej normy. Zatem dobrze jest skonsultować jej rozpoczęcie z lekarzem rodzinnym.

13 dni, podczas których zmierzymy się z dietą szwedzką może powodować zaburzenia w myśleniu, koncentracji, dlatego też w tym czasie najlepiej nie planować żadnych życiowych przedsięwzięć ani wyzwań. Ten czas przeznaczamy tylko na dietę i sprawy z nią związane, tak aby dodatkowo nie forsować organizmu.

Dieta kopenhaska przeznaczona jest dla osób, które potrzebują w krótkim czasie pozbyć się zbędnych kilogramów. Nie jest to dieta do ciągłego stosowania, nie może być kontynuowana dłużej niż zalecane 13 dni, ponieważ jest zbyt uboga w witaminy oraz niezbędne minerały. Dlatego też nie można jej powtarzać częściej, aniżeli po upływie dwóch lat. Jeżeli przykładowo dieta zostanie przerwana przed szóstym dniem diety, wówczas można do niej wrócić nie wcześniej niż po upływie 3-6 miesięcy. Jeśli natomiast zostanie przerwana po skończonych sześciu dniach diety, można do niej wrócić również dopiero po upływie dwóch lat.

reklama

13 dni z dietą kopenhaską

Codzienne menu zakłada jedynie trzy posiłki dziennie. Są to śniadanie, lunch i obiad. Lunch należy spożyć nie później niż do godziny 14, natomiast obiad najpóźniej do godziny 18, przy czym dzienna ilość kalorii to zaledwie 500- 900, stąd właśnie dieta skierowana jest do osób w pełni zdrowych, gotowych podźwignąć taki wysiłek.

Dieta jest wyjątkowo monotonna i składa się z kawy, chudego mięsa, warzyw oraz jaj. Do kawy dodajemy małą łyżeczkę cukru. Kawa ma za zadanie pobudzenie organizmu. Dieta musi być pozbawiona soli, możemy sobie za to pozwolić na wszelkie zioła. Codziennie powinniśmy wypijać około 2 litrów wody. Czasem można sięgnąć po zieloną herbatę.

Dzień 1 i 8

Śniadanie: szklanka kawy z łyżeczką cukru
Lunch: dwa jajka na twardo, szklanka gotowanego szpinaku, jeden pomidor,
Obiad: ok. 200 gramowy befsztyk wołowy, kilka dużych liści sałaty z olejem i cytryną.

Dzień 2 i 9

Śniadanie: szklanka kawy z łyżeczką cukru
Lunch: ok. 200 gramowy befsztyk wołowy, kilka dużych liści sałaty z olejem i cytryną, świeży owoc, najlepiej jabłko lub też grapefruit,
Obiad: duży plaster chudej szynki, dwie, trzy szklanki jogurtu naturalnego.

Dzień 3 i 9

Śniadanie: szklanka kawy z łyżeczką cukru
Lunch: szklanka gotowanego szpinaku, jeden pomidor oraz świeży owoc, jabłko lub grapefruit,
Obiad: duży plaster chudej szynki, kilka dużych liści sałaty z olejem i cytryną, 2 jajka na twardo.

Dzień 4 i 11

Śniadanie: szklanka kawy z łyżeczką cukru
Lunch: pół kostki chudego twarogu, jedna starta marchewka, dwa jajka na twardo,
Obiad: sałatka owocowa, dwie, trzy szklanki jogurtu naturalnego.

Dzień 5 i 12

Śniadanie: jedna duża starta marchewka z dodatkiem cytryny
Lunch: duża porcja smażonej lub gotowanej chudej ryby( pstrąg, dorsz)
Obiad: duży befsztyk wołowy, kilka różyczek ugotowanych brokuł i kilka liści sałaty.

Dzień 6 i 13

Śniadanie: szklanka kawy z łyżeczką cukru, grzanka
Lunch: cały, niedużych rozmiarów kurczak, kilka dużych liści sałaty z olejem i cytryną
Obiad: dwa jajka na twardo, duża starta marchewka.

Dzień 7

Śniadanie: szklanka herbaty bez cukru,
Lunch: kawałek chudego grillowanego mięsa,
Obiad: nic

Bardzo ważną częścią diety jest befsztyk. Wołowina musi być chuda, pozbawiona żył, tłuszczu oraz kości. Mięso należy smażyć na oliwie z oliwek. Nie można go gotować, ponieważ podczas gotowania wytrąca się białko, co wpływa na utratę ważnych składników odżywczych. Mięso można natrzeć cytryną, tymiankiem, pieprzem.

Jeśli podczas stosowania diety pojawia się głód, należy sięgnąć po wodę. Również przed samym posiłkiem warto napić się szklanki wody lub zielonej herbaty. W codziennej diecie można zamieniać kolejność posiłków, ale tylko i wyłącznie w ramach jednego dnia. Cała bowiem zasada diety leży w jej niezmiennym harmonogramie.

Po diecie kopenhaskiej

Po upływie 13 dni, nie można natychmiast wrócić do normalnego żywienia. Organizm dobrze jest po mału przygotowywać, tj. stopniowo wprowadzać produkty o coraz większych ilościach kalorii. Nie mogą być to jednak słodycze oraz węglowodany, ponieważ grozi nam powrót do wagi sprzed diety.

Opinie

Zwolennicy diety największe jej plusy widzą w szybkim tempie utraty kilogramów. Zazwyczaj jest to od kilku do nawet kilkunastu kilogramów. Wszystko zależy od organizmu oraz samej przemiany materii. Zwolennicy cieszą się również z faktu, że żołądek się kurczy i już tak często nie odczuwają potrzeby sięgania po przekąski. Na plus jest również usprawnione działanie przemiany materii, dzięki czemu posiłki są szybciej spalane w organizmie i nie odkładają się w zbędne kilogramy.

Przeciwnicy diety, czyli szczególnie dietetycy widzą zagrożenie w ilościach kalorii, które dostarczamy organizmowi, ponieważ przy sumie 500-900 kalorii, gdzie do tej pory było to ok. 2000 kalorii, może nastąpić spalanie tkanki tłuszczowej, ale również mięśni. Efekt diety jest bardzo szybki, ale i skutki uboczne mogą być dalekosiężne.

Dlatego też dieta ta wzbudza tak skrajne emocje, ale dopóki będą kobiety, którym zależy na szybkiej utracie masy ciała, dotąd będą zwolenniczki jej stosowania.

Czy warto stosować diety?

Są osoby, które żyją zdrowo, prowadzą aktywny tryb życia. Są też takie osoby, które potrzebują bodźca, przyczyny, która wpłynie na zmianę toku ich myślenia. Często takim momentem przełomowym jest właśnie rozpoczęcie diety. Podczas jej trwania nagle zaczynamy zwracać uwagę na to, co jemy, jak żyjemy.

Dieta kopenhaska to wyjątkowo rygorystyczna dieta, dlatego też przeznaczona jest dla osób konsekwentnych, o silnej woli oraz zdecydowanych właśnie na taki typ diety. Dla sporej grupy osób dieta to tylko początek do zdrowego trybu życia. Gorzej jeśli osoba odchudzająca się, trzyma dietę tylko podczas jej trwania, a potem nadrabia stracone kilogramy powracając do starych przyzwyczajeń. Tak naprawdę najważniejsze jest obiektywne spojrzenie na swoje życie, styl życia jaki prowadzimy.

reklama

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here