Gotowanie we wrzątku

Gotowanie w gorącej wodzie jest najbardziej popularną metodą przygotowywania posiłków. Najgorzej na tą metodę reagują warzywa, które podczas gotowania tracą duże ilości witamin. Najmniej odporna na gotowanie jest witamina C, która czasami ginie całkowicie.

Przed gotowaniem warzyw musimy pamiętać, że straty witamin są uzależnione od powierzchni kontaktu z warzywami. Jeśli więc kawałki są bardzo małe, zawarte witaminy całkowicie giną. Kolejnym ważnym elementem zdrowego gotowania jest wrzucanie warzyw do gorącej wody, a nie do zimnej. Znaczenie ma w tym przypadku czas gotowania, a ten jest zdecydowanie dłuższy, gdy warzywa trafią do garnka z zimną wodą i razem będą czekać na jej podgrzanie i zagotowanie.

Dość istotne zasady obowiązują podczas gotowania ziemniaków. Najwięcej witamin (B i C), mikroelementów (potas, magnez) i błonnika znajduje się tuż pod skórką. Jeśli więc ziemniaki przed gotowaniem zostaną grubo obrane ze skórki, ich najcenniejsze składniki zostaną całkowicie usunięte, a do spożycia pozostanie wyłącznie skrobia. Warto zmodyfikować tą metodę na gotowanie ziemniaków w mundurkach.

Pieczenie

Pieczenie polega na podgrzewaniu produktów powietrzem o temperaturze 170 – 250 stopni Celsjusza. Największą zaletą tej metody jest bark konieczności dodawania do potrawy tłuszczu, co zdecydowania zwiększa jej wartość zdrowotną. Pieczeniu najczęściej poddajemy mięsa, które jednak podczas tej obróbki termicznej tracą znaczną część istotnych składników, takich jak biotyna, tiamina, niacyna, ryboflawina, witamina B i C. W efekcie pieczenia niszczone są również niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe.
Mięso pieczone jest też trudniej trawione przez organizm.
Jak zabić nudę w sypialni?

Gotowanie na parze

Ten rodzaj obróbki kulinarnej jest najczęściej polecany przez lekarzy i dietetyków. Metodę tą można wykorzystać do przygotowywania potraw z warzyw, ryb i chudego mięsa.
Najistotniejszym jej atutem jest zachowanie cennych właściwości i składników odżywczych rozpuszczanych w wodzie. Produkty przyrządzone na parze są też wolne od tłuszczu i cholesterolu.

Grillowanie

Grillowanie jest metodą obróbki mięs, ryb i warzyw. Można w tym celu wykorzystać grille węglowe, elektryczne, a także patelnie grillowe.

Korzyść zdrowotna tej metody polega na uzyskaniu mniej kalorycznych potraw, aniżeli ma to miejsce w przypadku smażenia. Do przygotowania potraw nie jest wymagane dodawanie tłuszczu, a wręcz ten, który naturalnie znajduje się w mięsie, zostaje pod wpływem wysokiej temperatury wytopiony (straty od 5 do 20 %).
Podczas wytapiania tłuszczu na grillu węglowym, w momencie jego zetknięcia z węglem drzewnym powstają szkodliwe dla organizm węglowodory aromatyczne.

Podobne ostrożności należy zachować podczas stosowania grilla elektrycznego. Przypalony tłuszcz, który nie zostanie usunięty po zakończeniu grillowania, podczas następnego przygotowywania potrawy będzie źródłem szkodliwych substancji chemicznych. Należy więc zawsze po zakończeniu grillowania, dokładnie umyć ruszt.
Nie jest dozwolone grillowanie mrożonek, mięsa wędzonego i peklowanego, bowiem podczas obróbki wydzielają się rakotwórcze nitrozoaminy.

Smażenie

Do smażenia produktów nadają się wyłącznie oleje, przy czym najlepszy jest rzepakowy i sezamowy. Podczas tej obróbki kulinarnej należy stosować się do żelaznych zasad, których nie wolno łamać. Najważniejszą z nich jest to, by nie używać tego samego oleju wielokrotnie, ani nie mieszać różnych gatunków olejów.

Przed smażeniem warto obtaczać produkty w dużej ilości panierki, która uchroni żywność przed nadmiernemu wnikaniu tłuszczu.

W przypadku używania do masła, należy skrócić czas smażenia do minimum, bowiem podczas długiego czasu ogrzewania masła wytwarza się rakotwórcza substancja – akroleina, która może uszkodzić wątrobę i błony śluzowe.

Źródło zdjęcia:sheknows.com via Courir on Pinterest

reklama

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here