Niedobór żelaza

1
283

czerwone krwinki do których produkcji potrzeba m.in żelaza

Grupa największego ryzyka

Szczególnie narażone na niedobór żelaza są:

  • kobiety w ciąży (najczęstsza przyczyna anemii u kobiet w ciąży),
  • kobiety, które mają obfite miesiączki,
  • kobiety stosujące wkładki domaciczne (spirale), które często prowadzą do obfitych miesiączek,
  • osoby u których występują krwawienia z owrzodzenia przewodu pokarmowego, polipa, guza jelita grubego,
  • osoby poddane operacjom chirurgicznym,
  • inne sytuacje z którymi wiąże się duża utrata krwi.

Zapotrzebowanie na żelazo

Kobiety podczas miesiączek tracą duże ilości krwi, a wraz z nimi żelaza, dlatego w wieku rozrodczym potrzebują 50 – 70 mg dziennie (około dwukrotnie więcej niż mężczyźni).

Preparaty uzupełniające żelazo zwykle podawane są kobietom w ciąży, odchudzającym się i tym, które utraciły większe ilości krwi.

By odbudować rezerwy żelaza w organizmie potrzeba przynajmniej kilku miesięcy.

Źródła żelaza

Wśród produktów zawierających żelaza są:

  • czerwone mięso,
  • wątroba,
  • ryż,
  • warzywa strączkowe,
  • ziemniaki,
  • jaja,
  • suszone owoce.

Żelazo lepiej wchłania się z mięsa i ryb niż warzyw, ziaren zbóż i pozostałych produktów.

Tabela produktów żywnościowych bogatych w żelazo

W tabeli zawarliśmy produkty o największej zawartości żelaza, ale nie oznacza to, że Twój organizm przyswoi całe żelazo. Jak wspomóc absorpcję żelaza przeczytasz w następnym akapicie.

Produkt Ilość Zawartość żelaza [mg]
Wątróbka cielęca 100 g 14
Wątrobianka 85 g 9
Sok śliwkowy szklanka 10
Wątróbki kurze 100 g 8
Sok śliwkowy szklanka 10
Wołowina mielona (chuda) 100 g 4
Groch puszka (400 ml) 6
Befsztyk 85 gram 3
Rodzynki ½ szklanki 2
Melasa 1 łyżeczka 2
Śliwki 4 sztuki 2
Ciemna fasola puszka (400 ml) 4
Szpinak (gotowany) ½ szklanki 2
Kurczak ½ kurczaka 2
Indyk 115 gram 2
reklama

Sposób na lepsze przyswajanie żelaza

Popijanie preparatów i pożywienia zawierającego żelazo sokiem z owoców cytrusowych (soki naturalne) lub połknięcie witaminy C w trakcie posiłku.

Wady nadmiernego uzupełniania

Nadmierne ilości żelaza mogą powodować biegunki i zaparcia oraz blokować absorpcję innych składników mineralnych.

Najlepszym sposobem na uzupełnienie niedoboru żelaza jest zbilansowana dieta. Składniki mineralne najlepiej działają i są absorbowane przez organizm kiedy są w równowadze.

Konsultacja lekarska

W przypadku przyjmowania preparatów uzupełniających niedobór żelaza wymagana jest konsultacja lekarska. Braki żelaza mogą maskować objawy poważnych chorób, m.in. raka jelita grubego.

Źródło: Harwardzka Encyklopedia Zdrowia Kobiety

1 KOMENTARZ

  1. Jestem dwa miesiące po porodzie. W trakcie straciłam dużo krwi i musieli mi w szpitalu ją uzupełnić, ponieważ mdlałam. Dziś gdy próbuje przerwać branie żelaza jest mi słabo i zbiera się na wymioty chwilami. Wtedy nie wiem co z sobą zrobić i gdzie się podziać.
    Prosiłabym o opinie kogoś kto się zna na tym na mój e-mail. Z góry dziękuje.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ