Dlaczego sen jest taki ważny?

Zmęczeni zimą, osłabieni i ociężali – takie uczucie towarzyszy ludziom często w tym okresie kiedy dni są krótkie i mało nasłonecznione. Mniej ruchu, mniej witamin i minerałów dostarczanych organizmowi i zwiększona produkcja melatoniny – hormonu snu. To wszystko sprawia, że najchętniej spędzilibyśmy większość tych nieprzyjemnych dni w łóżku. Niestety rzadko jest taka możliwość.

Obudź się wyspana

Podstawa dobrej pobudki to efektywny sen. Aby w nocy się wysypiać potrzebujesz ciszy i spokoju. Ogranicz do minimum wszelkie docierające do twojej podświadomości dźwięki. Wyłącz wszelkie urządzenia elektroniczne – najlepiej z gniazdka. Zadbaj o odpowiednią temperaturę w Twojej sypialni. Optymalna temperatura do spania to 18-20˚C. Kolejnym elementem wspomagającym wysypianie się jest maksymalne ograniczenie bodźców wizualnych. Sprzyja w tym założenie na oczy specjalnej opaski. Świeża, pościel i przewietrzony pokój to dodatkowe elementy, które pomogą Ci się wyspać a rano wstać w pełni sił. Oczywiście należy zadbać też o ilość przespanych godzin. Znasz swój organizm i wiesz, że np. sześć godzin snu nie wystarcza aby solidnie wypocząć? Połóż się te dwie godziny wcześniej, poczytaj książkę, pomedytuj. Opróżnij umysł z natarczywych myśli o kolejnych dniach i miesiącach. Zrelaksuj się najbardziej jak tylko potrafisz i wyrób sobie nawyk chodzenia spać wcześniej.

Daj sobie rankiem pół godziny więcej

Wstawanie „na ostatnią chwilę” nie jest dobre dla Twojego zdrowia. Robiąc rano wszystko w pośpiechu i w nerwach zakłócasz przebieg wielu swoich naturalnych procesów. Jeśli wyjdziesz z domu bez śniadania znaczniej narazisz się na infekcję, a Twój mózg będzie pracował gorzej. Taki system wstawania ma również fatalny wpływ na Twój układ nerwowy. Jeżeli jesteś typem osoby, która wszystko rano robi w pośpiechu spróbuj ustawić sobie budzik te pół godziny wcześniej niż zwykle. Już po krótkim czasie zobaczysz plusy takiego wstawania i wejdzie Ci ono w nawyk. Dzięki tym trzydziestu dodatkowym minutom możesz zrobić dla siebie wiele dobrego. Stopniowo budź swój organizm: Oczy, skórę, włosy, uruchom przemianę materii, pobudź krążenie, dotleń mózg.

Poranne rytuały

Ułóż w głowie listę czynności, które chcesz czy wręcz musisz wykonać rano. Wpleć w nie przyjemne, poranne rytuały, które będą Cie motywowały do podniesienia powiek. Może się okazać, że dzięki tym czynnościom, właśnie poranek będzie stanowić dla Ciebie najprzyjemniejszą częścią dnia. Poranna toaleta, makijaż, kilka minut na relaks (np. ćwiczenia jogi czy po prostu poranne pieszczoty), śniadanie, kawa, przegląd prasy itd. Jeśli zapewnisz sobie rankiem odpowiednią dawkę przyjemności i energii będziesz czuć się wspaniale przez cały dzień, a wszelkie problemowe sytuacje staną się o wiele łatwiejsze.

Źródło zdjęcia: google.com via Deanna on Pinterest

reklama

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here