Wiosenne osłabienie czy anemia?

Ciało zaczyna działać wiosennie, czyli z większym natężeniem, natomiast mózg nie nadąża za zwiększonym tempem życia. Te dysproporcje powodują zaburzenie działania zegara biologicznego i pojawiające się uporczywe zmęczenie i osłabienie.

1
1792

Czym jest wiosenne osłabienie?

Stare polskie powiedzenie mówi, że „cieszy się starzec, że przeżył marzec”, bowiem właśnie z nadejściem kwietnia powinniśmy się czuć lepiej niż w okresie zimowym. Dłuższe dni, większa dawka naturalnego światła, zmiana diety i dłuższy czas przebywania na świeżym powietrzu powinny sprawić, że nasz organizm bezie działał lepiej, sprawniej. Niestety często bywa tak, że przyzwyczajony do zimowego lenistwa, ciężkostrawnej diety i braku światła ludzki ustrój nie zdąży się szybko przystosować do nowych warunków zewnętrznych.

Pojawia się zwiększony metabolizm i zwiększone widzialnie niektórych hormonów.

Ciało zaczyna działać wiosennie, czyli z większym natężeniem, natomiast mózg nie nadąża za zwiększonym tempem życia. Te dysproporcje powodują zaburzenie działania zegara biologicznego i pojawiające się uporczywe zmęczenie i osłabienie.

Jak pozbyć się wiosennego osłabienia?

  • Dbaj o regularny i długi sen, pozwól organizmowi na wiosenną regenerację sił,
  • Wstawaj po kilku minutach od sygnału budzika, daj czas organizmowi na pozbycie się rozluźnienia po śnie.
  • Rano otwieraj w mieszkaniu okno i wpuść do wnętrza trochę świeżego powietrza.
  • Nie wychodź z domu bez śniadania.
  • Zażywaj ruchu – zacznij biegać, jeździć na rowerze, zacznij uprawiać jakieś łagodne formy sportu – nie narażając jednak organizmu na bardzo duży wysiłek.
  • Nie przesadzaj z braniem na siebie dodatkowych obowiązków – zwolnij tempo nie tylko w pracy zawodowej, ale również w domu. To, że przyszła wiosna, nie oznacza, że musisz w ciągu tygodnia umyć wszystkie okna, pomyć babciną porcelanę i pościerać kurze z najdalszych zakamarków.
  • Nie zapomnij o zdrowym odżywianiu: koniecznie zadbaj, by na twoim talerzu znalazły się warzywa i owoce dostarczające organizmowi w tym okresie niezbędnych pierwiastków i witamin. Ważne też jest spożywanie kaszy, ryżu, orzechów, ryb i pieczywa wieloziarnistego.

A jeśli to nie osłabienie wiosenne?

Jeśli stan osłabienia i przesilenia wiosennego trwa zbyt długo, warto zastanowić się, czy powodem złego samopoczucia nie jest anemia lub nieprawidłowe wchłanianie przez organizm żelaza.

Przy anemii organizm nie produkuje dostatecznej ilości czerwonych krwinek, niezbędnych do sprawnego transportu tlenu i substancji odżywczych do każdej komórki naszego ciała. W efekcie może dojść do spadku wydolności fizycznej podobnej do typowego osłabienia wiosennego.

Objawy anemii

Najbardziej typowym objawem anemii jest jednak znaczne osłabienie i poczucie permanentnego zmęczenia. Jednocześnie może wystąpić przyspieszone tętno, nadmierna senność, szumy w uszach a nawet mroczki przed oczami. Przy znacznej niedokrwistości mogą wystąpić bóle i zawroty głowy, problemy z koncentracją, problemy gastryczne takie jak wzdęcia i zaparcia. Typowa dla anemii jest również bladość skóry i błon śluzowych.

Kobiety narzekają dodatkowo na wypadanie włosów, łamanie paznokci i szarą cerę.

Niedobór żelaza

Jeśli podstawowe wyniki badania krwi nie wykazują obniżonych wartości hemoglobiny, może się okazać, że przyczyną złego samopoczucia jest niedobór żelaza.

Jest to pierwiastek niezbędny do życia dostarczany organizmowi wraz z pożywieniem. Jeżeli dieta jest bardzo uboga w produktów będących źródłem żelaza, organizm reaguje podobnie jak w przypadku anemii i wiosennego osłabienia. Oprócz typowych objawów zmęczenia, rozdrażnienia, spowolnienia sprawności fizycznej i psychicznej, może dodatkowo pojawić się zmniejszenie odporności organizmu i częstsze zapadanie na różnego rodzaju infekcje wirusowe i bakteryjne.

Jak sobie pomóc?

Jeśli objawy osłabienia wiosennego trwają zbyt długo a żadne sposoby wsparcia organizmu nie są pomocne, należy obowiązkowo wykonać badania diagnostyczne krwi pod kątem zawartości hemoglobiny, hematokrytu i poziomu żelaza.

W przypadku potwierdzenia nieprawidłowych wartości krwi, najczęściej lekarz wdraża odpowiednie leczenie farmakologiczne.

Terapię jednak można wspomóc odpowiednim postępowaniem i dietą. Należy zadbać, by w diecie chorego znalazły się podroby (wątroba, nerki), pieczywo i produkty zbożowe, jaja, drób, suche nasiona roślin strączkowych, natka pietruszki, ryby, owoce, warzywa, ryż.

Warto tez wspomnieć, że niektóre produkty spożywcze zwiększają przyswajanie żelaza z żywności, inne zaś je utrudniają.

Do produktów ułatwiających wchłanianie żelaza należą pomarańcze, ananasy, banany, jabłka, gruszki, śliwki, jabłka, ananasy, ziemniaki, kapusta kiszona, buraczki, brokuły i dynia.

Produkty utrudniające wchłanianie żelaza to te, które zawierają fosforany, fityniany i polifenole wapnia. Zawarte one są w czarnej herbacie i kawie, czekoladzie, mleku i jego przetworach, orzechach, otrębach pszennych i białku sojowym.

Źródło zdjęcia: blog.womenshealthmag.com via Women's Health Magazine on Pinterest

reklama

1 KOMENTARZ

  1. Niecałe trzy miesiące temu po badaniu krwi lekarz stwierdził u mnie anemie. Biore żelazo, magnez a także Propranolol na zmniejszenie tetna ponieważ serce bardzo szybko mi bije. Ogólnie jestem oslabiona, zmęczona, czasem mam mdłości i brak apetytu, szum w uszach i mroczki przed oczami. Poza tym jestem często bardzo rozdrazniona i niespokojna. Od paru dni mam także zawroty głowy i domyslam sie, że to też doszło przez przesilenie wiosenne. Kręci mi się w głowie i czuje w tym czasie jak wali mi serce. Chce się wybrać do lekarza bo podejrzewam ze mam nerwice co utrudnia mi prawidłowe odzywianie, ponieważ czasem z nerwów nie spojrze nawet na jedzenie bo odrazu mnie mdli. Mam 28 lat a czasem czuje się na 70. Niestety anemia wcale nie jest łatwa do zniesienia i nie wiem kiedy się coś poprawi. Podczas okresu często traciłam dużo krwi ponieważ mialam silne krwawienia i okres trwał nawet około 7 dni. Lekarz stwierdził, że pobiore żelazo pół roku, odstawi mi na dwa miesiące i potem zrobimy wyniki by zobaczyc jak organizm radzi sobie sam. Ja jednak domyślam się, że nadal będę miała złe wyniki ponieważ oprócz tabletek powinnam także dobrze się odżywiać a ja często nie mam apetytu albo byle co..

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here