Diety odchudzające – nieskuteczne, skuteczne?

10
1565

Kobiety stosują diety odchudzające by zrzucić kilogramy, sportowcy wysokoenergetyczne by poprawić wyniki, wegetarianie by ocalić zwierzęta. Czemu odchudzanie ma najmniejszą szansę powodzenia?

Dieta odchudzająca zwykle kończy się niepowodzeniem

Współczesna kobieta notorycznie jest na diecie, zwykle diecie odchudzającej. Efekty tej diety niezwykle rzadko kończą się utratą wagi na stałe.

Najczęstsze powody niepowodzenia w odchudzaniu, to:

  • wcale nie potrzebujesz schudnąć,
  • nierealne cele, w rodzaju idealna waga z wykresu lub figura znanej modelki,
  • odchudzanie z powodu presji społecznej, a nie rzeczywistej potrzeby zrzucenia kilogramów,
  • odkrycie, że by utrzymać nową niższą wagę do końca życia będę musiała codziennie ćwiczyć i być na diecie.

Mechanizm odchudzania i przybierania na wadze

Współczesne badania dowodzą, że każdy ma genetycznie zakodowaną właściwą wagę.

Metabolizm człowieka spowalnia, gdy masa ciała maleje i przyspiesza, kiedy waga rośnie. Zjawisko prawdopodobnie powstało na drodze ewolucji, jako zabezpieczenie przed śmiercią z niedożywienia w okresie gdy głód był zjawiskiem powszechnym.

Obecnie, będąc obywatelkami cywilizowanego kraju, mamy dostęp do nadmiaru pożywienia, a odchudzanie jest nie kończącą się wojną z łakomstwem.

Szybkie odchudzanie = efekt jojo + ryzko utraty zdrowia

Odchudzanie wymaga cierpliwości i wytrwałości. Stała utrata 20% wagi u kobiety ważącej 70kg będzie trwała przynajmniej 1.5 roku.

Diety, głodówki, środki odchudzające, spalacze tłuszczu, często nielegalnie dostępne w internecie „obiecujące” zrzucanie po kilka kilogramów tygodniowo opierają się na drastycznym ograniczeniu spożywania lub utracie kalorii. Powodują efekt odwrotny do zamierzonego bo metabolizm spowalnia by zabezpieczyć organizm przed śmiercią głodową.

Organizm pozbywa się głównie wody, co prowadzi do szybkiej utraty wagi, ale także równie szybko następuje powrót utraconych kilogramów. Nierzadko organizm obciążony wyrzeczeniami i wysiłkiem odbija się do wyższej wagi by zabezpieczyć się na wypadek kolejnego spadku.

Odchudzanie – realny cel i tempo utraty wagi

Realny cel, to jednorazowe zaplanowanie utraty wagi o nie więcej niż 10%.

Kobieta ważąca 70kg jeśli chce schudnąć bez ryzyka dla zdrowia i „efektu jojo” powinna postawić sobie za cel osiągnięcie wagi minimalnie 63kg, czyli utratę wagi o maksymalnie 7kg. Będzie na to potrzebowała 14 tygodni.

Utrata wagi nie powinna być większa niż 0,5kg na tydzień. Większy spadek wagi sprawi, że metabolizm zwolni z powodu zbyt drastycznego spadku masy ciała.

Utrata wagi o 0,5kg tygodniowo wiąże się z ograniczeniem spożywania 500 kalorii dziennie.

W tym celu warto przeczytać o:

Schudłam o 10% wagi i co dalej?

Po zrzuceniu 10% masy ciała, należy utrzymać nową wagę przez okres roku. Dopiero po 12 miesiącach możemy wyznaczyć sobie nowy cel, czyli kolejne 10% utraty wagi.

Pierwsze 10 – 20% nadmiaru tłuszczu jest najłatwiejsze do zrzucenia i powoduje największe korzyści dla zdrowia.

Wysiłek fizyczny wspomaga odchudzanie

Każda aktywność fizyczna wspomaga utratę wagi, ale dopiero wysiłek fizyczny trwający powyżej 30 minut sprawia, że organizm zaczyna spalać własny tłuszcz.

Przez pierwsze 30 minut na potrzeby energetyczne spalane są węglowodany.

Źródło: Harwardzka Encyklopedia Zdrowia Kobiety

reklama

10 KOMENTARZE

  1. A nie myślałaś o zmianie narzeczonego?

    A co do tekstów, to pozwolisz, że zacytuję Kominka: „to nie jest miejsce dla Ciebie, jeśli Twoje życie składa się ze złudzeń” 😉

  2. W przyszłym roku mój nażyczony obiecła ze się ze mną ożeni ale pod warunkiem że schudnę 10 kilo i potrem nie przytyje!!!! To ja przecież nawet połowy nie schudne!!!

  3. Kobietki,(i nie tylko…;)) zrozumcie wreszcie że ŻADNA DIETA CUD NIE ISTNIEJE na przysłowiowe 5 minut.
    Sposób odżywiania należy zmienić na całe życie:) Wypróbujcie na wstępie uniwersalną dietę która zawsze przynosi pożądane skutki:
    Jeść to samo co zwykle ograniczając porcje do połowy:)Życzę powodzenia.

  4. Dieta to jedno! Ale należy pamiętać o regularnych ćwiczeniach, tak jak to było napisane w artykule. a najlepiej wybrać sobie sport, który będzie sprawiał przyjemność 🙂 Po co przechodzić na głodówkę czy zażywać kolejne opakowanie tabletek… to i tak nic nie da. Trzeba myśleć przy odchudzaniu! To ciężka praca, nie można iść na łatwiznę…

  5. a ja ćwiczę i łykam tabletki bo zmniejszają w jedzonku kalorie. I wcale nie załuję, ze je biorę wręcz przeciwnie – nie mam za bardzo czasu na cwiczenia oprócz tego, że raz w tyg idę na basen czy siłownie. Dla mnie to było idealne wyjście.

  6. MĄDRE decyzje to PUENTA !!

    Jak sobie znajdziesz tabele z produktami sklasyfikowanymi wg tzw.
    __INDEKSU ŻYWIENIOWEGO, tj. IŻ produktu, wówczas sprawę otyłości opanujesz, jeśli nie TO pozostaniesz przy stanie wiedzy, która przekłada się na plagę otyłości, oraz cukrzycy typu 2.
    Ważny w diecie człowieka jest też, najzdrowszy dla naszego organizmu;
    __CHLEB typu KR-IRL.
    Dokonuj zdrowych wyborów.
    Pozdrawiam Ciebie i WSZYSTKICH

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here