Kasze – pożywne i zdrowe zwłaszcza zimą

0
588

kaszeKasze dadzą Ci uczucie sytości, dodadzą urody, wpłyną na figurę i nie tylko… Sprawdź co możesz zyskać wprowadzając kaszę jaglaną, gryczaną, jęczmienną, manną i kukurydzianą do swojego codziennego menu.

Wschodnioeuropejski przysmak

Ziemniaki, ryż, makaron – oto najczęściej wybierane przez nas dodatki do dań głównych. Podążając za kulinarnymi trendami krajów zachodnich coraz częściej zapominamy o naszym tradycyjnym, staropolskim przysmaku – kaszy. Do czasów potopu szwedzkiego to one królowały w polskich kuchniach i stanowiły podstawę wyżywienia większości populacji. Kasze, to po prostu jadalne, rozdrobnione (lub jedynie pozbawione łusek) ziarna zbóż. Pod pojęciem kaszy kryje się więc całe bogactwo smaków, zapachów, kolorów i konsystencji. Kasze dostarczają dużo energii, są źródłem łatwo przyswajalnego białka roślinnego, a po za tym, kasze zawierają wiele cennych składników odżywczych takich jak witaminy, minerały, nienasycone kwasy tłuszczowe.

Kasze dla zdrowia

Lekkostrawne, drobno zmielone kasze są wartościowym posiłkiem dla niemowląt, kobiet w ciąży, kobiet w okresie laktacji i rekonwalescentów. Uwaga! Kaszki zawierające gluten (pszenne, jęczmienne, orkiszowe) należy stopniowo wprowadzać do diety dziecka około 10 miesiąca życia. Kaszę gryczaną, kukurydzianą i tapiokę możemy podawać maluchom już wraz z pierwszymi posiłkami rozszerzającymi dietę. Najwięcej wartości odżywczych mają kasze jak najmniej przetworzone. Jeśli nie mamy problemów z przeżuwaniem powinniśmy wybierać te najgrubsze i najciemniejsze rodzaje kasz- to one zawierają największe ilości składników odżywczych. Szczególnie zalecane jest spożywanie kaszy osobom mającym problemy z układem krążenia – ze względu na wysoką zawartość potasu. Częste jedzenie kasz ma dobry wpływ na układ nerwowy – kasze są bogate w witaminy z grupy B, a te, wraz z magnezem, poprawiają nastrój, łagodzą skutki stresu, poprawiają pamięć. Kasze zawierają również żelazo, kwas foliowy, witaminę E – jedzenie kaszy sprzyja uzupełnieniu ich niedoborów np. u osób cierpiących na anemię. Kasza sprzyja też walce z nadwagą. Uwaga! Częste jedzenie grubych kasz może być niebezpieczne dla osób cierpiących na choroby układu pokarmowego.

Dla urody i figury

Kasze są wysokokaloryczne – to fakt, nie powinno jednak zniechęcać do spożywania ich osób próbujących zrzucić nadwagę. Kasze bardzo szybko dają uczucie sytości. Za to odpowiedzialny jest zawarty w nich błonnik. Błonnik ma też zbawienny wpływ na przemianę materii to tzw. „naturalna miotła dla organizmu”. Szczególnie bogate w tę substancje są kasze gryczane i jęczmienne. Przy odchudzaniu należy oczywiście ostrożnie dobierać dodatki do kaszy. Najlepiej przyrządzić ją z warzywami i zjeść z chudym mięsem, unikając przy tym tłustych, zawiesistych sosów. Jedzenie kaszy ma wpływ nie tylko na figurę i dobre samopoczucie. Kasze są bogatym źródłem wielu witamin, soli mineralnych, a także nienasyconych kwasów tłuszczowych, co ma korzystny wpływ na ogólny wygląd. Piękna cera, włosy i paznokcie, to wszystko co możemy zyskać dzięki składnikom zawartych w tych malutkich ziarenkach, takich jak witamina E, potas, krzem, wapń, sód, cynk, mangan, miedź.

Kasza gryczana

Wytwarzana z gryki. Zawiera witaminy B1 i PP oraz związki mineralne wapnia, żelaza, fosforu, potasu i magnezu. Zawiera dużo cennego, łatwo przyswajalnego białka oraz błonnik. Zdecydowanie zalecana osobom odchudzającym się. Może być stosowana w diecie bezglutenowej.

Kasza jaglana

Kasza z łuskanego ziarna prosa. Zawiera stosunkowo małą ilość skrobi. Ma dużo białka. Jest bogata w witaminy z grupy B oraz miedź i żelazo. Jest odpowiednia dla alergików.

Kasza jęczmienna

Najpopularniejsza w kuchni polskiej. Tutaj do wyboru mamy szeroki wybór rodzaju kasz podzielonych ze względu na grubość ziaren. Kasza ta, oprócz podstawowych wartości odżywczych zawiera witaminę PP, która poprawia wygląd skóry i obniża cholesterol. Zawiera dużo błonnika – reguluje trawienie.

Kasza manna

Drobniutka kaszka pszeniczna. Jest lekkostrawna, ma dużą zawartość skrobi. Ta kasza ma łagodny smak. Nie zawiera wielu witamin, minera łów czy błonnika, kasza ta głównie dodaje energii. Jest polecana dla osób z chorobami układu pokarmowego. Zawiera Jod.

Kasza kukurydziana

Produkowana z kukurydzy w postaci grubego lub drobnego grysiku. Dostarcza błonnika, witamin B1 i PP oraz beta-karotenu. Jest dobra również dla niemowląt. Nie zawiera glutenu.

Kus – kus

Produkt pszeniczny, łączący w sobie cechy makaronu i kaszy. Stanowi jeden z głównych produktów kuchni orientalnej i afrykańskiej. Ze względu na zawartość białka, spożywanie Kus-kus jest szczególnie polecane sportowcom. Kus-kus, oprócz charakterystycznych dla kasz wartości odżywczych, zawiera także nienasycone kwasy tłuszczowe.

Źródło zdjęcia: img.teva.fr via Eliane on Pinterest

reklama

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here