Orzechy – jesienią i nie tylko

0
466

Jedz orzechy, przynajmniej dwa razy w tygodniu, a długo będziesz cieszyć się młodością i dobrym zdrowiem.

Mały orzech – duża moc

Spożywanie garści orzechów przynajmniej dwa razy w tygodniu przynosi ogromne korzyści dla zdrowia i urody. Dlaczego? Orzechy są bogate we wszelkie dobroczynne dla ludzkiego organizmu związki. Około 60% składu orzecha stanowią tłuszcze. Są to głównie tłuszcze nienasycone, bardzo pożądane w organizmie człowieka. Dostarczają one głównie niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych (NNKT), a te obniżają poziom złego cholesterolu (LDL) – zmniejszając ryzyko zawału serca, usprawniają pracę mózgu, wspomagają układ nerwowy, chronią naczynia krwionośne, wzmacniają skórę, włosy i paznokcie. Orzechy są również źródłem łatwo trawionych białek. Oprócz tego, orzechy to bogactwo witamin i soli mineralnych. Orzechy to źródło witamin z grupy B oraz witamin E i C.

Witaminy z grupy B, przede wszystkim, wspomagają układ nerwowy, wspomagają pracę mózgu, wzmacniają narząd wzroku, odżywiają skórę, włosy i paznokcie. Witamina E zwana też „witaminą urody” lub „witaminą młodości” usuwa z organizmu wolne rodniki, tym samym spowalnia proces starzenia się skóry, wspomaga jej regenerację. Witamina C jest odpowiedzialna nie tylko za naszą odporność, ale również za produkcję kolagenu, który utrzymuje elastyczność i jędrność skóry. Sole mineralne zawarte w orzechach to fosfor, wapń, cynk, żelazo i potas. Mają one szczególnie korzystny pływ na nasze samopoczucie, ale i również, na piękny wygląd. Orzechy zawierają też błonnik wspomagający nasza przemianę materii. Orzechy są wysokokaloryczne (100g orzechów zawiera 500-700 kcal), jednak w stosunku do bogactwa wartości odżywczych można uznać je za kalorie, które warto spożyć. Ewentualnie, osoby odchudzające się, mogą zastąpić porcją orzechów inne kaloryczne danie o mniejszej zawartości pozytywnych dla organizmu substancji.

Orzechy włoskie

Orzech włoski uprawiany jest praktycznie na całym świecie. Głównie uprawiany jest w Europie, Rosji, Azji Mniejszej i środkowej, Afganistanie, Iranie, Syrii, Chinach, Indonezji, w Japonii, Afryce Północnej, USA i w Australii.

Orzech włoski pochodzi z liściastego, popularnego również w Polsce drzewa (Juglans regia). Orzech włoski jest pestkowcem, co oznacza, że część, którą spożywamy jest po prostu pestką większego owocu.

Spożywanie orzechów włoskich w większych ilościach jest zalecane osobom chorym na depresję, nadpobudliwym, cierpiącym na bezsenność. Dzięki dużej zawartości żelaza zaleca się również stosowanie ich w walce z anemią. Regularne jedzenie orzechów włoskich korzystnie wpływa na skórę- orzechy również wykorzystywane są przy produkcji kosmetyków.

Orzechy ziemne – fistaszki

Orzechy ziemne pochodzą z Ameryki Południowej – Brazylii i Peru, ale uprawiane są często w krajach tropikalnych, w Bułgarii, Grecji, Hiszpanii, Francji, Włoszech, Rosji, Chinach, Indiach, USA, Argentynie, Brazylii, oraz w Afryce.

Orzech ziemny to roślina z gatunku bobowatych. Nazwa „orzech ziemny” pochodzi stąd, że owoce tego orzecha – strąki z nasionami dojrzewają w ziemi. Jak wszystkie rośliny strączkowe fistaszki, oprócz innych korzystnych dla organizmu substancji typowych dla orzechów, zawierają w swoim składzie pełnowartościowe białko? Z tego względu ich zwiększone spożycie zalecane jest głównie jako uzupełnienie diety wegetariańskiej, a także dla sportowców i osób prowadzących aktywny tryb życia.

Pistacje

Roślina pochodząca z Azji, dzisiaj uprawiana najczęściej w Turkmenii, Afganistanie, Iranie, Iraku, Syrii, Izraelu, Turcji oraz w Grecji i Bułgarii.

Drzewo pistacjowe należy do jednych z najstarszych, kwitnących drzew orzechowych. Pistacje należą do najbardziej odżywczych orzechów. Pistacje są bogatym źródłem miedzi, manganu, fosforu, potasu i magnezu. Jedna porcja pistacji (ok.30 g) zaspokaja aż 20 % dziennego zapotrzebowania na witaminy z grupy B. Pistacja to jedyny orzech zawierający luteinę i zeaksantynę wpływające korzystnie na narząd wzroku i opóźniające procesy starzenia w całym organizmie. Wśród orzechów, pistacje zawierają też największą ilość błonnika.

Macadamia

Macadamia to obecnie najdroższe na rynku światowym orzechy, uważa się je również za najsmaczniejsze. Drzewa macadamii występują dziko w Australii, obecnie uprawiane są również w Afryce Południowej i na Hawajach.

Orzechy macadamii słynął przede wszystkim z wysokiej zawartości korzystnych dla zdrowia tłuszczów (aż 76%). Wyciskany z miąższu olej ma częste zastosowanie nie tylko w gastronomii, ale również w kosmetologii. Orzechy macadamii można jednak spożywać również na surowo lub lekko podpieczone. Oprócz bogactwa nienasyconych kwasów tłuszczowych orzechy te zawierają znaczną ilość włóknika, wspomagającego układ trawienny oraz selen i kwas foliowy.

Migdały

Migdałowiec pospolity to gatunek rośliny wieloletniej z rodziny różowatych. Pochodzi z Azji Środkowej i Mniejszej. Obecnie roślina uprawiana jest głównie w basenie Morza Śródziemnego; Hiszpania, Francja, Włochy, a także w Kalifornii. W przemyśle spożywczym występują w charakterze bakalii.

Oprócz zdrowotnych właściwości charakterystycznych dla orzechów, migdały charakteryzują się dużą zawartością dobrze przyswajalnego wapnia (28 g migdałów to około 70 mg wapnia). Dieta obfita w migdały jest zalecana przez amerykański Narodowy Instytutu Serca, Płuc i Układu Krwiotwórczego (National Institutes of Health and the American Heart Association), w celu leczenia nadciśnienia i innych chorób układu krwionośnego. Mimo, iż migdały są wysokokaloryczne nie należy z nich rezygnować podczas diety odchudzającej, nie tylko ze względu na ich wartość odżywczą, ale również ze względu na fakt, iż rzucie migdałów zmniejsza uczucie głodu, a już mała ich porcja prowadzi do sytości.

Orzechy laskowe

Największym producentem orzechów laskowych na świecie jest Turcja, poza tym duże hodowle są również w Hiszpanii, Włoszech i na Półwyspie Bałkańskim oraz w Stanach Zjednoczonych. Drzewa leszczyny popularnie występują również w Polsce.

Orzechy laskowe zawierają najwięcej ze wszystkich orzechów witaminy E. Jeżeli marzysz o pięknej skórze, włosach, paznokciach, chcesz na długo zachować młodość, wprowadź do swojej diety orzechy laskowe. Zwiększone spożywanie orzechów laskowych zaleca się kobietom w ciąży ze względu na ich dużą zawartość kwasu foliowego, który chroni dziecko przed wadami rozwoju.

Orzechy brazylijskie

Orzech brazylijski nie jest roślina uprawną. Cały zbiór tych orzechów pochodzi z dzikorosnących w Amazońskiej dżungli, potężnych drzew.

Orzechy brazylijskie są wysoce zalecane w profilaktyce antynowotworowej ze względu na ich dużą zawartość przeciwutleniaczy (wyższą niż w innych orzechach), oraz związków selenu (stanowią największe źródło selenu, pochodzenia roślinnego).

Orzeszki piniowe

Orzeszki piniowe to po prostu nasiona iglastej sosny rosnącej popularnie we Francji, Hiszpanii, Włoszech i Grecji.

Orzeszki piniowe mają charakterystyczny, leśny zapach. Dzięki dużej zawartości białka i tłuszczy są dobrym źródłem energii. Orzeszki te zawierają sporo magnezu, czym wpływają korzystnie na nasz układ nerwowy. Orzeszki piniowe uważane SA za afrodyzjak, ze względu na ich dużą zawartość wzmacniającego płodność cynku.

reklama

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here