Zdrowe grillowanie

0
840

Nie ma chyba osoby, która w letnie popołudnie nie miałaby ochoty na danie z grilla. Do tego stopnia, że grillowanie stało się już niemal naszą tradycją.

Dlaczego tak kochamy grillowanie?

Aromat dymu i ziół daje nam niepowtarzalne doznania smakowe, tak inne w porównaniu z tradycyjnym gotowaniem w kuchni. Warto dodać, że na świeżym powietrzu wszystko smakuje znacznie lepiej. Nie wszyscy jednak chcą sobie na grillowe rarytasy pozwolić, gdyż ogólnie są one uznawane za niezdrowe. Jest w tym rzecz jasna dużo racji, jednak wcale nie musimy rezygnować z grilla, wystarczy, że nieco zmienimy nie tylko to, co jest na grillu, ale też sposób w jaki się grilluje. Dzięki temu nie będziemy musieli żegnać się z cudownym aromatem grilla czy ziół.

Kiełbasie mówimy NIE

Istnieje grupa produktów, które przychodzą na myśl automatycznie w momencie wspomnienia grillowania. Tradycyjnie grillujemy kiełbasy różnych rodzajów, a także tłuste rodzaje mięs, tak jak przykładowo karczek czy boczek. Dlaczego powinniśmy zrezygnować z kiełbasy i boczku? Otóż są one źródłem niezdrowych tłuszczy, które jak wiadomo powodują wzrost cholesterolu. Cholesterol zaś wywołuje choroby układu krążenia oraz choroby niewydolnościowe serca. Spożywanie tego rodzaju mięsa z grilla powoduje także przyrost tkanki tłuszczowej oraz problemy zdrowotne i wzrostem wagi.

Zdrowo na grillu

Na grillu można upiec w zasadzie wszystko. Szkoda by było ograniczać się wyłącznie do kiełbasy, podczas gdy możemy grillować tyle innych smacznych produktów. I co najważniejsze, możemy grillować zdrowo. Rozpoczynając od innego gatunku mięs, możemy grillować drób (najlepiej ekologiczny). Grillować można także ryby – są one źródłem zdrowych tłuszczy, dlatego tak ważne jest to, aby spożywać ryby przynajmniej raz w tygodniu, a jeżeli połączyć zdrowe ze smacznym, czyli grillować ryby – może nam wyjść naprawdę zadowalający i pyszny, a co najważniejsze zdrowy posiłek. Grillować można wszelkiego rodzaju warzywa – ciekawym pomysłem są szaszłyki z marchwią, bakłażanem i czosnkiem, przekładane np. kawałkami piersi z kurczaka. Palce lizać! Jeżeli już skusimy się na grillowane danie, warto, aby dodatki były pełnowartościowe i odżywcze, sporządźmy więc do dań z grilla jako przystawkę sałatkę ze świeżych warzyw.

Ziołowe grillowanie

Zioła mają wiele ciekawych właściwości, które warto wykorzystać latem podczas grillowania. Aby poprawić aromat grillowanych potraw warto do żaru wrzucić gałązki ziół oraz cynamon, dodaje to potrawom niesamowicie smacznego aromatu. Jeżeli jednak chodzi o dodawanie ziół do potraw, warto zamarynować mięso przed grillowaniem, co sprawi, że będzie ono dużo bardziej soczyste. Do sporządzenia marynaty możemy wykorzystać mieloną gorczycę, pieprz Cayenne, pieprz czarny oraz sól czosnkową. Jeżeli na grillu smażymy drób lub ryby, do smaku warto doprawić je ziołami takimi jak listki rozmarynu, tymianek, czosnek oraz suszona bazylia. Zioła od zarania dziejów są znane jako rośliny o pozytywnym wpływie na zdrowie człowieka.

Czy grillowanie jest rakotwórcze?

Niestety nieumiejętne grillowanie może być rakotwórcze, dlatego ważne jest trzymanie się kilku podstawowych zasad. Po pierwsze – tacki. Podczas grillowania używajmy specjalnie do tego przeznaczonych, aluminiowych tacek bądź folii aluminiowej. Jeżeli nie umieszczamy jedzenia na tackach lub w folii, tłuszcz skapujący na węgiel może powodować niebezpieczne dla zdrowia opary, które osiadają na grillowanych produktach. Badania naukowców dowodzą również, że wcześniejsze zamarynowanie mięsa zdecydowanie obniża ilość powstających w nim podczas grillowania rakotwórczych związków. Dodatkowo powinno się usuwać skórę z drobiu, mięso kroić na jak najdrobniejsze kawałki, a także odkrawać widoczny tłuszcz. Wszystko to obniży szkodliwość, jaką może naszemu zdrowiu przynieść grillowanie.

Czym rozpalać grilla?

Grilla powinniśmy rozpalać z węgla drzewnego lub z drewna z drzew liściastych. Unikajmy drewna z drzew iglastych, gdyż zawiera ono bardzo dużą ilość żywicy, która poddana spalaniu produkuje szkodliwe substancje osiadające na naszym jedzeniu. Nie powinniśmy również do rozpalania grilla używać gazet, kartonów, dykt, a także lakierowanego lub malowanego drewna – to również powoduje wydzielanie się toksycznych substancji podczas kontaktu tych materiałów z ogniem. Producenci oferują dzisiaj szeroką gamę rozpałek do grilla, jednak dobrze jest obejść się bez niej i próbować rozpalić grilla na samym węglu. Jeżeli jednak nie damy rady bez rozpałki, wówczas ograniczmy się do użycia jej jedynie na samym początku rozpalania, nie powinniśmy dodawać do grilla rozpałki w momencie, gdy już grillujemy potrawy, może to bowiem spowodować osiadanie na nich szkodliwych dla naszego organizmu substancji.

reklama

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here